Brasilien.!

Brasilien.!
Kort Over Brasilien. (:

tirsdag den 4. januar 2011

Boas festas.

Hej Allesammen i Danmark... igen...

Jeg sidder her en stille aften, i januar måned, men vinduet åbent, shorts og t-shirt og har det varmt..

Det er en januar jeg aldrig havde drømt om at opleve.. hahah

Sad og snakkede med min mor idag over skype, eller det vil så sige at hendes computer var gået nedenom og hjem lydmessigt, så vi snakkede i telefon og var på skype samtidig.. Hun sad og brokkede sig over hvor koldt det var og at hun skulle til at tænde op for brædeovnen, og imens sad jeg og var ved at omkomme af varme, og kunne ikke finde ud af om jeg skulle have shorts eller kjole på idag..

Det morede jeg mig lidt over. :D

Når, men jeg vil begynde med at sige at det her bliver en lidt lang blog, da jeg jo skal fortælle om jul og nytår og alt det der.. Så på forhånd, jeg beklager.. :D Men nyd det.

22. December.

Var en varm dag.. det er næsten alt hvad jeg kan huske om den dag.. Og jo vi var hjemme hos min farmor og farfar og trække vores 'amigo secreto' (hemmelige ven).. Det er en leg de laver her nede julaften, som går ud på at, du trækker denne her person og så skal du Kun give gave til den person, men personen må ikke vide at det er dig der skal give gaven..

Juleaften skal man så stille sig op og sige nogen ting om denne person, nogen ting som betegner personen, og så burde personen så selv gætte det. :D

Jeg trak en eller anden dame som jeg aldrig før havde set, men min mor var så venlig at bytte med mig, for hun havde trukket min søster.. Det var lidt nemmere..

Forresten, familien fra Recife ankom den dag.

23. December

Vi havde jo kun denne ene dag til at købe vores julegaver, så vi tog hele familien til Garden Shopping, som er et stort center her i Joinville ( Ingenting i forhold til Fields)

Jeg fik så købt en bog som min søster ønskede sig, og en eyeliner, fordi hun altid bruger min. ;)

Senere på aftenen tog vi så hjem til min farmor og farfar igen og holdte en lille fest.. Jeg var dog desværre lidt trist den dag, så det var ikke så sjovt for mig... Men det gik over da jeg fik sovet lidt igennem.

24. December JULEAFTEN.!!!!

ENDELIG juleaften..

Selvom at jeg havde været trist dagen før, vågnede jeg op til et helt nyt humør.. Jeg var totalt i julehumør.!!

Jeg vågnede, spiste morgenmad, var på skype med min mor og søster imens jeg pakkede gaver op fra dem, kom så endelig i tøjet og gjorde klar til juleaften..

Mine forældre kaldte os allesammen ind i stuen så vi kunne få vores julegaver.. Min lillebror fik sin første guitar, og i skulle have SET hans ansigt.. Det var guld værd..

Mig og min søster fik så nogen hjemme-klip-klappere til at bruge inde i huset, og jeg fik også en rigtig flot guldring med ordet 'amor' skrevet på med diamanter (ikke ægte selvfølgelig) Det var en ring jeg havde kigget på mange gange og som mine forældre så var så dejlige at købe til mig..

Vi tog derefter hjem til min mormor og morfar og sagde god jul, jeg gav dem en Georg Jensen stjerne som jeg købte inden jeg tog her ned, tror de blev glade for den.. fik også en lille gave fra dem. Solcreme.!!!

Det havde jeg brug for, for det er Virkelig dyrt her nede.!!

Tog bagefter hjem til farmor og farfar igen, og holdte jul... Og det var en virkelig hyggelig aften.!!

Jeg var i virkelig godt humør, og snakkede med hele familien..

Det viste sig også at min hemmelige ven var Sávio, som er min kusine fra Recife 's kæreste.. Ja held og lykke med at fortælle noget om mig hahaha.. Men han klarede det nu meget godt.

Jeg fik en rigtig sød bluse af ham, som jeg er virkelig glad for.!!

Julemiddagen var også lidt anderledes end hvad jeg plejer.. Fik kalkun,pasta, kartoffelsalat og mango.. og selvfølgelig oså andet. ;)

Men det var rigtig godt..

25. December

Slappede af..

26. December

Vi skulle ud og hente Mathias i lufthavnen i Curitiba, så mig, min mor og min far kørte i ca. 1,5 time for at komme der ud. Det var også meget hyggeligt. Fik snakket en del om Brasilien og så en masse landskab.

Vi fik ham så hentet, og kørte direkte til en Churrasco hos min moster her i Joinville.

Det var lidt rart at få lov til at snakke dansk igen..

27. December

Tog på posthuset inde i centrum, skulle købe kuverter og frimærker, jeg havde nemlig fået et brev fra min farmor, som jeg ville svare på. Fik så sendt brevet af sted samme dag.

28. December

Hele familien tog på stranden.!!

Mig, Mathias, Fernanda (søster) Gabi (kusine) og Sávio (kusines kæreste) tog dog til Beto Carrero og havde det sjovt..

Det er en stor forlystelsespark, men det var nu ikke fordi at der var så mange forlystelser.. Tror vi var oppe i 4 eller 5, og det var ligesom det..

Men vi fik da en hel dag til at gå alligevel.

Da vi så blev hentet og kørt til vores lejlighed på stranden var vi alle sammen også bare helt døde.. Jeg faldt i søvn virkelig tidligt..

29. December

Vi stod sent op og gik på stranden..

Det begyndte dog at regne så vi tog hjem igen efter en times tid. Men det var ellers meget sjovt.. Vi var for det meste i vandet, og det var nogen fede bølger.. Mathias syntes dog at vandet var for koldt, så han gik op efter en kvartes tid.. Men klart nok, han bor oppe nordpå hvor vandet i havet er langt varmere..

Os unge tog så hen til Bali Hai som er en natklub som jeg tror at jeg har snakket lidt om før.. En natklub som ligger midt på stranden.. Vi skulle hen og købe billetter til om aftenen..

Det var en ret fed aften.. Kæmpe klub med mange forskellige slags musik og alt muligt.. Det var hyggeligt..'

30. December

Vi tog hjemad omkring ved middagstid.

På vejen hjem tog vi forbi det ’offentlige marked’ og købte fisk og rejer til nytårs aften..

31. December NYTÅR.!!!

Noget af familien kom forbi omkring middagstid og pyntede op ude i udestuen til festen om aftenen..

Hver gang jeg spurgte hvad de brugte et eller andet til svarede de hele tiden ’Held i det nye år’.!!

Festen var rigtig god også.. Min ven irsyad kom og holdte nytår med os, så det blev rigtig sjovt.

Vi havde alle hvidt tøj på, og klokken 12 begyndte vi på alle deres traditioner.. spise 12 vindruer, hoppe tre gange med et glas champagne i hånden og mange mange andre..

Det er også meningen at man skal hoppe over 7 bølger i havet, men vi var jo desværre ikke på stranden, så Mathias og jeg hoppede i poolen 7 gange i stedet for..

Lavede også det nytårs fortsæt at jeg ville løbe en tur hver dag i Januar måned, og tabe 2-3 kilo.

1. Januar

Min Mors Fødselsdag.!!!

Min mor blev 42 år. Og jeg snakker om min mor i Brasilien, for min mor i Danmark er jo ikke mere end 28. :D

Vågnede omkring klokken 11 og tog ud og løb en tur.. Jeg har aldrig følt mig så alene i verden.!! Gaderne var helt forladt, det var helt vildt.!! Jeg så ikke én bil.!!

Vi havde så hele familien ovre for at spise rester, og for at synge fødselsdags sang for min mor..

2. Januar

Løb om morgenen

3. Januar

Løb om morgenen..

Mig, Mathias, Fernanda, Gabi og Sávio tog ud og spiste om aftenen på en lille bar/restaurant her i byen, som er kendt for deres MEGET store portioner.!!

Vi bestilte en mellem tallerken pomfritter til at dele, bare sådan til at starte med, og vi blev alle mætte.. Det var altså noget af et bjerg..

Men det var en super hyggelig aften.

4. Januar

Løb om morgenen..

Tog så ind til byen om eftermiddagen for at vise Mathias centrum og den kende ’Rua das palmeiras’, deres museum og kirken..

Tog også ind til en elektronik forhandler for at få ordnet mit kamera.. Han gav mig så bare nogen andre battarier.. Så må vi jo lave en test i morgen og se om de virker.. Skal nemlig på stranden med familien..

Men det var sådan lidt om hvad jeg har lavet omkring jul og nytår..

Jeg nød det rigtig meget, og det har været nogen helt fantastiske dage med hele familien samlet.!

Jeg kom godt ind i det nye år, og håber at jer hjemme i Danmark gjorde det samme.. Jeg har da i hvert fald hørt nogen sjove historier fra vennerne.. ;)

_________________________

Det er sjovt som de her dage med familien har ændret mig.. Jeg kan selv mærke at jeg er blevet anderledes.. På den gode måde..

Jeg er blevet bedre til portugisisk, og er ikke bange for at snakke med folk.. Jeg er blevet mere åben.!

Nytårs aften holdte jeg endda en lille tale på portugisisk hvor jeg bare takkede hele min familie og fortalte dem hvor meget de betyder for mig.. Og jeg græd imens jeg talte skal det lige hilses at sige.. af glæde heldigvis.. Jeg var bare så glad nytårsaften..

Men jeg har ændret mig til det bedre, og jeg er kommet ind i det nye år med et nyt syn på hvordan mit udveksling skal være..

Jeg kan mærke at det nye år bliver et godt år..

(bortset fra når jeg forlader Brasilien.. det bliver noget L*rt.. )

Feliz Natal e Ano Novo

Kærlig hilsen

Naia

1 kommentar:

  1. ** men jeg glæder mig til du kommer hjem :-) hehe ej forstår dig godt

    SvarSlet